måndag 9 december 2013

Det här med köttfria dagar

Nej, det har visst varit en dålig blogghelg överhuvudtaget. Det var inte en sådär jättebra helg alls för den delen.

Nåväl, den här krönikan. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det lutar åt att gråta av skratt. Är Sebastian Pearson seriös? Jag måste ändå säga att han kan använda sina adjektiv, men frågan är om det hjälper så mycket i fallet. Det är nämligen just det som får mig att ifrågasätta om det är på riktigt.

Själva resonemanget bakom orkar jag inte ens diskutera. Så länge alla dessa djupt kränkta hen som uppenbarligen inte kan leva utan sitt kött tänker använda argumentet att alla ska få äta vad de vill går det liksom inte att diskutera. Jag vet inte hur det var med er, men jag kunde i alla fall inte bara gå in i matsalen och fritt välja vad jag ville ha att äta när jag gick i skolan. Valet stod mellan en till tre rätter, oftast bara mellan en eller två sedan jag slutade äta rött kött. Det verkar inte köttälskarna ha förstått än och så länge det är på den nivån och när de dessutom, som i Pearsons fall, tänker kräva någon slags vetorätt mot ett demokratiskt beslut, så är det meningslöst att försöka förklara varför det kan vara bra att äta mer vegetariskt. Jag har försökt, ett par gånger, men de skriker bara "ÖÖH! MEN KÖTT DÅ!" och så är MUF på plats och delar ut hamburgare till alla stackars kränkta elever.

Hoppas att denna bild inte är för kontroversiell som avslutning. Tyvärr köttälskare, det där med saftiga fläskkotletter är inte min grej

1 kommentar:

  1. Hela låg-, mellan- och högstadietiden för min del var det överhuvudtaget inget val. Det fanns en maträtt. Enda gången det fanns ett alternativ var när det var ärtsoppa, då jag har för mig att alternativet var köttsoppa eller grönsakssoppa (vilket för min del inte var något alternativ eftersom jag mycket hellre äter ärtsoppa). Det var ingen som klagade över bristen på alternativ. Visst fanns det folk som inte nödvändigtvis gillade maten, men man kan ju inte göra alla till lags jämt. På gymnasiet fanns det däremot ett vegetariskt alternativ, men då gick jag i en annan kommun, plus att tiderna hade börjat förändras.

    Men ja, ingen har någonsin klagat över bristen på kött när de serverat ugnspannkaka i skolan. Enda skälet till protesterna nu är för att man specifikt kallar det just "vegetarisk dag" eller "köttfri dag", men som sagt, det var ju exakt det det var när det serverades grönsakssoppa ...

    Å andra sidan, det du säger om att ifrågasätta om ifall det är på riktigt kan ju få en att undra om inlägget bara skrivits för att vara click-bait. I så fall så har han ju lyckats väldigt bra, med tanke på hur många som delar länken och kommenterar och pratar om det ...

    SvaraRadera