måndag 30 december 2013

Resumé av 2013, del 1

Nu ska jag vara sådär riktigt typiskt "bloggig". Det är nämligen så att jag liksom alla andra med blogg tänkte ta och titta tillbaka vad som hänt sedan vi sist tittade på fyrverkerier och skålade i champagne. I två delar dock, annars blir det en alltför lång roman.

Januari:

  • Årets första dag hade jag migrän. En lysande start sådär, kändes till och med sämre än 2011 då jag ramlade av en häst och på allvar sa upp kontakten med min pappa.
  • Sista delen av jullovet minns jag mest som många väldigt flummiga kvällar på skype med de av mina kompisar som bor lite längre bort. Bland annat har jag minnen av egentolkningar av Teen Wolf gifs och väldigt fina, egenpåhittade namn.
  • Min dator gick sönder "lite". Se bilden ovan.
  • Jag började engagera mig i Rädda Barnens Ungdomsförbund.
  • Min sista jullovskväll (i den bemärkelsen att jag inte skulle upp dagen därpå) slutade med ett missat tåg hem från Uppsala. Det var en rätt spännande upplevelse och det var även då jag lärde mig att i Uppsala finns det bara eluttag på Max.
  • Jag skrev klart första utkastet på min första bok. Sista meningen tycker jag så här i efterhand suger, men när det verkligen gått in att jag skrivit den så började jag gråta. Kanske lite för att jag var så trött och alltid har nära till tårar då, men mest för att jag var glad.
Februari:
  • Jag var i Trollhättan och träffade gosigt folk en sväng. Det har jag i och för sig varit flera gånger under årets lopp (herregud, jag tror aldrig jag har åkt så mycket tåg som i år), men av någon avledning minns jag speciellt just den helgen nu. Bland annat så hade Vitalia ett normkritiskt ben och vi utförde en facerape som fortfarande omtalas ibland.
  • Alla hjärtans dag tillbringades i sängen med magsjuka. Förra året fick jag en spricka i fingret som behövde opereras, så det känns ju verkligen som att det är min dag. Vad blir det nästa år tro?
  • Getremixarna. Gud vad jag skrattade åt getremixarna denna månad. Jag och mina vänner har fortfarande väldigt roligt åt dem.
Mars:
  • Minns jag inte fel så överkonsumerade jag låtarna Snälla bli min av Veronica Maggio och Jag vill ha allting av Håkan Hellström. Den överkonsumtionen fortsatte nog även i april då jag har tydliga minnen av att lyssna på den sistnämnda på väg till Jönköping.
  • Jag pluggade massor i mars, så till den milda grad att jag inte ens hade tid för Odinn just då. Det var inte alls roligt just då, men i och med att jag hann ikapp med nästan alla uppgifter som blivit liggande, så det var väl bra ändå.
  • Ett Ullaredsbesök hanns med och jag köpte bland annat den klänning jag har på mig i skrivande stund och det tröja som troligtvis är min favorit efter kattröjan. 
  • Jag fyllde 19 år. Egentligen känns det inte alls som någon överdriven milstolpe, men det är väl fint att jag åldrades också.
April:
  • Jag blev typ "vegetarian". Det vill säga att jag inte alls är vegetarian eftersom jag äter kyckling och fisk. Jag började i alla fall skippa rött kött och om någon frågar och jag inte orkar med en lång utläggning säger jag bara att jag är vegetarian.
  • Under mitt allra sista riktiga skollov så hann jag med en tripp till Jönköping och åkte sedan tillsammans med Vitalia ner mot Halmstad för att umgås med Maia, Emma och Malvina. Fina dagar det där.
  • Camp nano kom och jag försökte vara med, men fick tyvärr ge upp då skolan tog upp för mycket tid. Jag hann börja i alla fall.
  • I övrigt har jag ingen aning om vad som hände i april. Jag minns inte riktigt, jag tror jag mest pluggade, red Odinn och umgicks med kompisar. Spelade sims gjorde jag också.
Maj:
  • Jag fortsatte nog plugga. Kanske är det för att det är så länge sedan, men hela våren känns mest som ett enda stort pluggande med avbrott för lite resor, att umgås med vänner och sådant.
  • Det kan ha varit så att jag tatuerade mig. Om inte detta skedde i april, jag är osäker där.
  • Jag gjorde klart min sista skoluppgift i gymansiet. Ironiskt nog var det ett tal om framtiden och roligt nog sa min svensklärare att det nog var bland det bästa jag gjort under hela Svenska C-kursen.
  • Natten efter detta födda Annie och Marie och jag blev storasyster igen. När mamma och min låtsaspappa åkte in till sjukhuset satt jag och tittade på Flipped och därför är det möjligt att jag för alltid kommer förknippa denna väldigt bra film med tvillingarnas födelse.
Juni:
  • Som den rollspelsnörd jag är provade jag på att vara i karaktär i över ett dygn. Det var rätt roligt, även om det tog några timmar att vänja mig av vid att inte agera som Abigail hela tiden. Spännande nog tillbringade jag de timmarna på försenade tåg och var hemma fyra timmar efter utsatt tid. Annat som hände den helgen var att jag åkte sådan där liten personbåt (det jag försöker säga är en båt som inte är typ en färja) för första gången sedan Hedenhös och att jag badade i havet frivilligt, vilket nästan aldrig händer det heller.
  • Det efterlängtade datumet 6 juni 2013 kom och jag tog studenten. Närmare förklaring än så behövs nog inte, men när jag stod där i aulan, Good riddance spelades och jag tittade ner på min studentmössa och insåg att jag trots allt klarade det...den känslan tänker jag faktiskt tillbaka på ibland när jag behöver påminna mig om att saker blir bättre.
  • Arnold, min fina, rosa dator införskaffades. Nu har vi hängt ihop i ett halvår och jag tycker fortfarande fasligt mycket om honom.
  • Om jag inte tänker helt fel så träffade jag Jessika för sista gången innan hon stack iväg till Nya Zeeland i slutet av juni. Kan ha fel, men tror jag har rätt.
  • Jag gjorde klart min sista skoluppgift i gymansiet. Ironiskt nog var det ett tal om framtiden och roligt nog sa min svensklärare att det nog var bland det bästa jag gjort under hela Svenska C-kursen.

Juli-december kommer. I ärlighetens namn måste jag först orka skriva klart del  2 först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar