torsdag 21 november 2013

Fatta eld av Susan Collins

Minns ni där ett tag i slutet av sommaren när jag skulle bokblogga. Att det nästan gick bra ett tag, fram till att jag flyttade till London och plötsligt hade väldigt mycket liv och knappt lyckades läsa några böcker alls.

Gissa vad? Jag ska vara duktig och börja igen.

(Obs! Innehåller spoilers om Hungerspelen.)


Eftersom Catching Fire hade premiär igår och därför tänkte jag börja med den, eller Fatta Eld som svenska versionen som jag läste den här gången heter. Boken tar vid strax efter slutet på första boken och Katniss och Peeta ska precis ut på segrarturné i Panem,samtidigt som de försöker räkna ut sin egen relation och i Katniss fall, relationen till Gale.  Panem är för tillfället är väldigt oroligt. Ett uppror hänger i luften, vilket både invånarna och de styrande i Panem kan känna av. De sistnämnda är villiga att gå hur långt som helst för att stoppa det hela och Katniss finner snart sig i en situation hon aldrig trodde att hon skulle vara i igen.

Hungerspelen är en av mina favoritböcker och en fortsättning på riktigt bra böcker är alltid svårt. Fatta eld är inte lika bra, men ändå fortfarande väldigt bra. Framförallt är det en sådan bok som verkligen fångar en och även om jag visste vad som skulle hända eftersom jag läst den förut så var det svårt att lägga ifrån sig den. Jag gillar både karaktärer och intriger. 

Något jag hade kunnat önska mer av är dock historierna bakom alla nya karaktärer. Haymitch presenteras lite närmare, men det finns så många fler karaktärer och jag hade velat veta mer om dem och mer om tidigare hungerspel. Det ska gärna inte vara för mycket nej, men mer hade definitivt inte skadat och jag tror inte att det hade gjort handlingen segare.

Kortfattat är den väldigt bra i alla fall. Läs den!

1 kommentar:

  1. Jag älskar arenan i den boken! Den är så cool! Hoppas de har fått till den på filmen med.

    SvaraRadera