onsdag 13 november 2013

Det nya kyskhetsbältet

Det här inlägget kommer lite senare än jag tänkt, men nu hade jag tänkt skriva det, så ni får läsa det nu. Ni kanske har sett om de där nya våldtäktssäkra trosorna som det varit så mycket om? Det har jag. Jag har även undrat vad det är för fel på världen.


Ja, som de flesta andra decent human beings så tycker jag att våldtäkter suger. Det är bara det att felet med de här trosorna är att de:

  1. Lägger ansvaret på offret
  2. Antar att allt sexuellt ofredande sker mot kvinnor i situationer där de inte skulle vara slappt klädda, till exempel inte i hemmet om de bara går och chillar i pyjamas.
  3. Säger att det bara är vagina och tillhörande region som räknas vad det gäller sexuellt ofredande.
Det skulle lika gärna kunna ha utvecklats för att hålla kvinnors "mödomshinna" intakt till bröllopsnatten och se till att den inte tas av en våldtäksman om vi säger så. Helt fel ute om ni frågar mig. 

Tänk om vi skulle göra något så revolutionerande som att sluta skuldbelägga offret, lägga ansvaret på de som våldtar och bara försöka pränta in i skallen på folk att det inte är okej att våldta. Oavsett vad hen har på sig, vad du har för relation till hen eller hur mycket hen har druckit. Allt som inte är ett klart ja är ett nej. Tänk om vi skulle anstränga oss lite mer för att lära ut det istället för att utveckla moderna motsvarigheter till kyskhetsbälten.

1 kommentar:

  1. Klokt sagt! Man kan ju liksom inte lära sig att inte bli våldtagen. Dock så kan man lära sig att inte våldta, om det nu inte är självklart.

    SvaraRadera