fredag 25 oktober 2013

Tappades facebook på huvudet som bebis?

Häromdagen var jag inne på Facebook. Det är jag i och för sig nästan varje dag, men ändå. Något annat som hände just den här kvällen, som också händer väldigt ofta var att jag anmälde en bild på grund av opassande innehåll. Skillnaden var att den här gången var det inte allmänt äckligt kvinnohat, utan en bild som snarare såg ut att höra hemma på en porrsida. Egentligen inget hemskt, enligt mig, men tillräckligt för att jag skulle tänka "nej, det där ska nog inte alla små barn på minus tretton år som smiter in på facebook ändå se" och anmälde det.

Det är nu det som gör den här kvällen till något så utmärkande kommer. Ett tag senare får jag en notis där Facebook berättar att de tagit tag i min anmälan och att bilden nu är borta. Så bra. Fast vänta lite nu. Jag har aldrig tidigare fått någon sådan där notis tidigare, även om jag anmäler saker till höger och vänster. Skämt om våldtäkter, nedvärderande bilder och texter om kvinnor och slutshaming. 

Facebook, har ni överhuvudtaget reagerat på det här? Hur kommer det sig att vettiga saker som 33 anledningar eller bilder Supersnippan lägger upp lite då och då blir spärrade på löpande band, men ni uppenbarligen inte ens kan titta på anmälningarna om kvinnohat. Vad är det för fel på er?


Supersnippan är för övrigt en väldigt bra facebooksida som ni alla borde gilla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar