tisdag 22 oktober 2013

En jobbigare morgon

När jag ändå var inne på det där med politiska appar relaterade till sömn häromdagen. "En jobbigare morgon", appen där du kan bli väckt av Stefan Lövfen som pratar om hur det här kanske blir en jobbigare morgon för just dig, men ger dig ett bättre liv.

Jag tycker att det är bra att Socialdemokraterna försöker minska ungdomsarbetslösheten (varför skulle det inte vara bra?), men jag undrar samtidigt verkligen vad deras budskap är med den här appen. I alla fall jag får känslan av "Ungdomarna är så trötta och lata att de inte vill gå upp på morgonen, de förstår inte sitt eget bästa för framtiden, utan tänker bara kortsiktigt och nu.".

Jag är ung, dock inte arbetslös, men jag förstår mycket väl att jag måste gå upp på morgonen. Det är klart att jag väldigt gärna skulle vilja få sova längre om morgnarna, men nu är det så att jag har ett jobb att sköta och att jag måste gå upp i tid för att kunna göra det. Så kommer det fortsätta vara, kanske inte att jag måste gå upp lika tidigt, men jag måste vara i tid till utbildning eller jobb och att gå upp på morgonen kommer med största sannolikhet fortsätta vara en del av mitt liv just därför, precis som det kommer vara för många andra. Jag tror absolut inte att jag är ensam om att resonera så här. En måste vara i tid till jobbet, det är vi nog alla ganska rörande överens om, oavsett om en är 15 eller 50.



Jag blir så trött på just den här attityden mot unga. Att vi är lata, bara tänker i nuet och självklart måste ha det lite jobbigt på morgonen om vi inte ska sitta där och inte ha haft ett enda jobb om fyrtio år. Sunt förnuft och konsekvenstänk är inget som automatiskt infinner sig efter 30 års ålder, utan det har många av oss redan nu och av de som inte har det så finns det nog väldigt många som inte riktigt kommer få det heller. Kunskap och förståelse för saker kommer inte heller bara för en person levt i många år. Det handlar om vad en gör under alla de åren.

I övrigt skulle jag nog faktiskt tro att de ungdomar som idag är arbetslösa gladeligen skulle gå upp lite tidigare för att kunna gå till ett jobb. Det behöver vi inte jobbigare morgon för. Det som snarare behövs och inte bara för oss, utan för alla är ett samhälle utan denna åldersmaktsordning som gör att den här typen av appar är okej och kan framföras av ett parti lite halvt som ett skämt. Jag tycker personligen inte att det här är roligt, det är bara elakt.

1 kommentar:

  1. Jag tycker det är patetiskt. Finns det inga jobb räcker det liksom inte bara att gå upp på morgonen för att allt ska bli bra. Krävs att regeringen tar sitt ansvar och satsar på jobben istället för apparna som ska (ev) tjäna dem röster. Kom fram till en jävla lösning istället.

    SvaraRadera