fredag 25 oktober 2013

Det är din framtid

Det där var jag för ganska precis fyra år sedan. I samma stad som jag bor i just nu till och med, dock var jag då bara här på semester med mamma och min syster. Som sagt, 15 år, gick i nian och skulle göra något så spännande som att välja gymnasium.

Jag minns hur det var och jag hör på folk som ska välja i år vilken gigantisk tankeröra det kan bli i hjärnan av det. Vissa vet vad de vill bli, vissa vet inte alls. Vissa vet vad de vill gå, vissa vet inte alls. Jag tror att det är väldigt vanligt att veta mer eller mindre ingenting. Det är okej och faktiskt inte så konstigt. Hur ska någon kunna veta vad hen vill göra resten av livet när hen är 15 år? Åtminstone känns det som att det är för resten av livet.

Det är det egentligen inte. Jag vet att det känns så, men faktiskt så finns det många vägar att gå. Utgå istället från vad du tycker är roligt, vad du vill läsa för ämnen och vad du tror att du kanske skulle vilja göra sedan. Jag själv har växlat mellan att vilja bli journalist, lärare och barnmorska sedan jag började gymnasiet, plus att jag aldrig riktigt helt kan lägga ifrån mig tanken på att bli socionom och allra helst, innerst inne, alltid har velat bli författare. Fundera i vilka banor du vill gå och välja därefter. Om du sedan ångrar dig är det inte hela världen, det går alltid att lösa.

Fundera, känn efter och läs om olika möjligheter. Använd bättre och sämre test på internet för att testa, om inte annat för att det är ganska roligt att se vad de tycker och för att det kanske någonstans kan väcka någon tanke. Bland annat har vi framtidsgeneratorn, enligt den borde jag bli personalchef och ja, varför inte? Någon gång kanske. Om du nu är på det humöret så kan du även vinna en iphone 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar