onsdag 11 september 2013

Sedan när är homosexuellas rättigheter något så trivialt?

Har ni läst den här krönikan av Kakan Hermansson? Om inte kan ni trycka på länken och hitta en bra krönika om något hemskt fel som det skulle behöva bli ändring på i världen. Jag skulle kunna bre på om hur bra det är. Det vore kanske ett trevligare inlägg, men nu är ju världen inte alltid den trevligaste. Ett tecken på det är att titta på översta kommentaren, den som avfärdar det här som ett I-landsproblem.

Låt mig presentera ett I-landsproblem för er: 
På min förra dator hade jag för mycket kläder till The Sims, så spelet kraschade väldigt ofta när jag spelade det. Det, att något som egentligen bara är ett tidsfördrivande nöje inte fungerar helt felfritt, är ett ganska typiskt I-landsproblem. Att människor diskrimineras och i många delar av världen kan riskera väldigt hårda straff för att de är kära i en person av fel kön är det däremot inte.

Ja, jag vet att hbtq-personer i Sverige har det ovanligt bra om man jämför med många andra länder. Det ska inte vara tillåtet att diskriminera oss (även om det ofta inte efterföljs) och det finns inga lagar som kan få en kyss att sluta med döden. Vi åker bara till dessa länder på semester. Det är inte alls samma sak som att leva där och där har vi tur.



Då är frågan; är hbtq-personer bara en I-landsföreteelse? Är känslorna bara ett onödigt tidsfördriv, något vi kunde klara oss utan?
Svar: Absolut inte
Det är därför det Kakan Hermansson skrev om inte är ett I-landsproblem. Att människor inte kan röra sig fritt och mottas på samma sätt som andra, enbart på grund av din sexuella läggning är definitivt inte ett I-landsproblem. Det är ett globalt problem, något som drabbar människor i hela världen. Det varierar i grad, men det finns fortfarande alltid, alltid där.

Så nej. Det där var en riktigt dum kommentar. Att kalla kampen för lika rättigheter för hbtq-personer ett I-landsproblem är överhuvudtaget en av de dummare saker jag hört.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar