onsdag 14 augusti 2013

Utdrag direkt ur ett oredigerat dokument v.33

De senaste dagarna har Emma insett två saker. Den första är att hon har känslor för Spencer, känslor som är andra än vad man annars bara har för den trevliga, tre år äldre kollegan. Den andra är att hon är osäker på om hon insett det bara under de senaste dagarna. Det kan ha funnits där hela tiden, samtidigt som det kan ha varit så att hon fattat först nu, i en soffa, omringade av barnböcker, medan regnet slår mot glasrutan.

-

Vi står på en tågstation, på en perrong, mitt emellan två tåg. Mitt emellan ditt tåg och mitt tåg. Två slutstationer och vi möts på mitten. Två ytterligheter och den här lilla asfaltsperrongen med biljettautomat och bänkar. Den Gyllene Medelvägen. 

Varken du eller jag kan ta oss till den andra slutstationen, så vi möts på Den Gyllene Medelvägen. Vi räcker inte längre än hit, men vi räcker till varandra. Vi når inte till varandras verkligheter, men vi når båda två till en slags dröm. Till någon fantasi, vår gemensamma, fiktiva verklighet.

"Kan du inte följa med mig hem?"
"Jag önskar jag kunde."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar