torsdag 22 augusti 2013

Nick Hornby-Om en pojke

Vet ni vad? VET NI VAD? Det är fortfarande torsdag. (Paus för allmänt party).

Hur som helst, boken jag har läst nu heter alltså Om en pojke och är skriven av Nick Hornby. Jag har hört talas om den innan, men inte riktigt haft så stor koll på och precis som med En komikers uppväxt kom jag mest över den för att en kompis till mig ville bli av med böcker. Den handlar i alla fall om Marcus och Will. Marcus är 12 år, lite av en udda fågel och har precis flyttat till London tillsammans med sin mamma. Willl är 36 år, lever ungkarlsliv och har aldrig i hela sitt liv behövt jobba, utan lever på pengarna han får av en låt hans pappa skrev för många år sedan. De två träffas i en förening för ensamstående föräldrar där Will går med för att ragga på mammorna och de båda blir vänner. En underlig vänskap som växlar mellan att vara just vänskap mellan en vuxen och ett barn och en far och son-liknande relation.

Jag tyckte om boken. Den var helt okej och även om det inte var någon revolutionerande upplevelse som vände upp och ner på hela min världsbild eller något i den stilen var det helt klart en rätt trevlig bok. Det finns flera karaktärer jag tycker om och som känns rätt välgenomtänkta ändå och i synnerhet huvudpersonenerna. Jag tycker speciellt om kapitlena ur Marcus perspektiv, hans skildring av verkligheten och hur han ser sina vänner, sin familj och företeelser i vardagslivet.

Språkmässigt var den inget revolutionerande egentligen. Nu läste ju jag en svensk version översatt från engelska, så egentligen är det inte ens riktigt rättvist att bedöma författaren efter språket, men hur som helst kan jag nog egentligen mest säga att det var okej. Inget som störde, men inget som fick mig att bli förälskad bara för hur boken är skriven.

Kortfattat så kan jag nog mest säga att det var en bra bok. Fin historia, fina karaktärer, inget fel på språket. Det är ingen ny favorit, men samtidigt definitivt inte en dålig bok. Jag skulle helt klart rekommendera den, åtminstone till någon som tycker om att läsa om lite annorlunda relationer och som tycker om att läsa om hur relationer utvecklas. Jag ska försöka ta och se filmen någon gång nu också, det skulle vara intressant.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar