lördag 31 augusti 2013

Från Author till Översta

När ni läser det här är jag antagligen på väg till en församlingslägergård utanför Örebro och är inte hemma förrän till kvällen, men ni ska ändå få ett inlägg. Den här listan tyckte jag faktiskt verkade lite rolig, jag har hittat den hos Boktycke. Ni borde för övrigt ta och titta på den bloggen, den är väldigt bra och absolut något för dig som gillar bokbloggar.

Author you've read the most books from?
Jag vet faktiskt inte. Räknar man med barnböcker som lästes när jag var liten skulle jag chansa på att det måste vara Astrid Lindgren, men helt säker är jag inte. J.K. Rowling ligger nog också bra till när man räknar med alla extraböcker.

Best sequel ever?
Jag vet faktiskt inte. Grejen är det att jag aldrig tycker lika bra om andra boken i en serie. Det kan bli bättre sedan, men andra boken håller aldrig riktigt samma standard. Det känns som att det vore enklast här att säga Harry Potter and the Chamber of Secrets eller Catching Fire, men de är inte lika bra som övriga böckerna i serien eller som föregångaren. Ska man bara ta en sequel som faktiskt är bra i jämförelse med övriga böcker i serien måste jag nog väldigt otippat säga New Moon av Stephanie Meyer. Det är den bok jag tycker bäst om (eller kanske snarare tycker minst illa om) i Twilightserien och eftersom andra boken aldrig är det annars får den nog vinna här.



Currently reading?
Stolthet och fördom och zombier av Jane Austen och Seth Grahame-Smith. Det är, som ni kanske förstår, en omskrivning av Stolthet och fördom som även innehåller zombier. Än har jag inte hunnit speciellt långt, men jag tycker hittills att den verkar bra och det där med en sådan omskrivning tycker jag är intressant.

Drink of choice while reading?
Te! Alltid te!

E-reader or Physical book?
Alltså, olika e-readers har ju sin praktiska aspekt, men att faktiskt hålla i en riktig bok är så mycket mysigare.

Fictional character you probably would have dated in high school?
Jag vet inte om vi faktiskt skulle ha blivit tillsammans, men jag hade definitivt haft en crush på Peeta från The Hunger Games. Faktiskt så har jag under min tonårstid haft flera större eller mindre förälskelser som påmint om honom i både personlighet och utseende. Min typ helt enkelt.

Glad you gave this book a chance?
Oj! Miss Peregrine's Home for Peculiar Children av Ransom Riggs får det nog bli där. Vid första anblicken tyckte jag att den verkade sjukt creepy med alla bilder i, men så skulle vi läsa den i skolans bokcirkel, så det var bara att läsa ändå och jag tyckte faktiskt om den. Bilderna blev inte så läskiga när de fick en mening.

Hidden Gem Book?
Oj! Ehum, jag vet faktiskt inte riktigt. Antar att den egentligen inte riktigt passar in i kategorin, men eftersom jag inte vet så drar jag ändå till med Som jag vill vara av Katarina von Bredow. Det är många som har läst den, det vet jag, den var jättepopulär i min bekantskapskrets när jag var yngre, men det får bli den ändå. Jag hittade den i skolbiblioteket hösten 2007 när jag precis hade börjat sjuan och läste och sedan dess har jag läst den väldigt många gånger och den fortsätter vara en av mina favoriter. Annars kan jag dra till med the Princess Diaries av Meg Cabot också. Välkända de med, för visso, men jag fortsätter tycka om de trots att jag egentligen inte riktigt är i målgruppen längre. Fast vad gör det egentligen?
(Tror jag misslyckades med att helt besvara frågan)

Important moment in your reading life?
När jag läste Harry Potter och de vises sten för första gången. Harry Potter och allt som kommit med det har sedan dess format mig så att jag allmänt betraktar det som en viktig händelse i mitt liv.

Just finished?
Den boken jag senast läste ut var Eleanor & Park av Rainbow Rowell och den skrev jag ju om igår.

Kinds of books you won't read?
Jag har nog ingen bestämd genre så, utan det mesta är något jag kan testa. Deckare läser jag däremot nästan aldrig och jag klarar inte av för smörig romantik. Alltså, romantik i stil med Nicolas Sparks och Danielle Steel. Harlequinromaner fixar jag inte heller. Inte på grund av sexscenerna som ofta är med (i alla fall i det jag har läst), utan för att sexscenerna och allt annat för den delen också är så överdrivet och inte känns det minsta verklighetstroget.

Longest book you've read?
Jag vet egentligen inte, men jag skulle tippa på att Harry Potter och fenixorden med sina 1000 sidor (vet inte exakt hur många det är i den engelska) ligger rätt bra till där. Fascinerande nog läste jag ut den på två och en halv dag första gången jag läste den och då hade jag precis fyllt tio år. Snabbläsare? Jajamän!

Major bookhangover because of?
Åh! Här får det nog bli Of mice and men av John Steinbeck. Saken var den att när jag läste boken så var jag inte överförtjust, men så kom jag till slutet och allt blev så sorgligt och jag kunde liksom inte släppa det. När jag sedan skulle skriva en analys på den (att jag läste den från första början var en skoluppgift) så slutade det med att jag började storgråta.

Number of bookcases you own?
Jag har en egen, proppfull i mitt rum. Sedan har vi sju gemensamma i lägenheten och jag har rätt många böckr stående där också. Yes, we do love books in this family. Åtminstone jag och några till.

One book you have read multiple times?
Är det ens okej om jag svarar något annat än Harry Potterserien här? När jag var liten var det till och med så att mamma inte ville att jag skulle läsa de böckerna innan hon gjort det och visste vad det handlade om, så i väntan på att hon skulle läsa klart tredje och fjärde boken läste jag första och andra om och om igen. Jag är rätt säker på att jag kan rabbla upp vad kapitlena heter i ordning på svenska i första och kanske även i andra. Nu vet ni det.

Preferred place to read?
Sängen tror jag. Alternativt någonstans ute om det är fint väder.

Quotes that inspire you/give you all the feels?
Until the very end. Jag tror inte något citat kommer kunna bli så betydelsefullt som det.

Reading regret?
Nä, alltså, jag ångrar inte saker, så det får bli ett nej här.

Series you've started and need to finish (all books are out in the series)?
Divergenttriologin är för visso inte klar, men det finns en bok i den ute som jag inte läst, så det måste jag göra. Jag måste även läsa de två sista delarna i Torka aldrig tårar utan handskar.

Three of your All-Time Favourite books?
Är det ens rättvist att jag nämner Harry Potter här? Jag tror inte det, så vi tar The Perks of being a Wallflower, The Hunger Games och Torka aldrig tårar utan handskar: Kärleken här.

Very excited for this release more than all the others?
Åh! Får tillfället är det nog Nyckeln, sista delen i Egelsforstriologin.

Worst Book Habit?
Jag misshandlar mina böcker lite. Knäcker ryggar, vikar hörn om jag inte hittar bokmärken och sådana saker.

X Marks the spot: Start at the top of your shelf and pick the 27th book?
Håkan Hellström - PS. Lycka till ikväll

Your latest book purchase?
Det måste nog ha varit när jag köpte fyra böcker på Myrorna för sammanlagt 45 kronor eller något i den stilen. Det var bland annat Stolthet och fördom och zombier, minns tyvärr inte exakt vilka de andra var.

ZZZ-snatcher book (book that kept you up WAY late)?
Eleanor & Park

Ålder du lärde dig läsa?
Jag tror jag var fem år, möjligtvis sex. Jag vet i alla fall att jag läste texten till en film när jag var sex, så då kunde jag det definitivt.

Äldsta boken du läst (i originalutgivningsår)?
Räknas det om man inte har läst exakt hela? Bibeln såklart! Annars, beroende på hur nyöversatta och grejade med de får vara är det antingen Romeo och Julia eller Jane Eyre, tror jag.

Översta boken i din bokhög (dvs. vilken bok du inte läst innan som du kommer läsa härnäst)?
Jag vet inte vad jag tar när jag är klar med den jag håller på med nu. Jag brukar inte göra listor, utan går på känsla efter vad jag känner för att läsa, så den som lever får se typ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar