måndag 12 augusti 2013

9 favoritfilmer

Jag personligen tittar ganska mycket på film. Kanske egentligen mer på serier senaste tiden, men jag älskar film. Därför tänkte jag göra en liten 9 topplista. Harry Potter fick dock inte vara med, just för att det egentligen känns lite orättvist, för att den inte är i samma liga och för att listan skulle tas över av åtta olika filmer. De åtta är dock egentligen ettorna.

9. Back to the future (1985)
Den filmen av dem som jag har som favorit är första, även om jag tycker om hela grejen med alla alternativa verkligheter som blir i andra filmen. Hur som helst så älskar jag tidsresande och 50-tal och den här filmen lyckas kombinera båda två. En rätt mysig film helt enkelt.


8. Titanic (1997)
För ungefär sex år sedan älskade jag Titanic galet mycket och jag älskar den fortfarande, om än inte riktigt på samma sätt som mitt trettonåriga jag. Kanske skulle jag inte alls bli lika förtjust om jag såg den för första gången idag, jag vet inte, men jag tycker väldigt mycket om den och den är som sagt en liten nostalgitripp också. Bara en sådan sak som att jag kan betydligt fler repliker utantill än vad som är socialt accepterat.


7. The Amazing Spider-Man (2012)
Jag har en kändiscrush å Emma Stone. Jag har en kändiscrush på Adnrew Garfield. Jag har en karaktärscrush på Peter Parker. Ni kan ju bara tänka er hur det går när alla de tre möts i en och samma film. Nej, men faktiskt, jag tycker om filmen väldigt mycket, egentligen inte så mycket för all action, utan mer för hur Peter är och hans historia.


6. Lol (2008)
Amerikanska versionen av den här filmen tycker jag är hyfsat okej, men den som verkligen är söt är den franska. Den känns mer okonstlad. Det är egentligen bara en historia om en helt vanlig sextonåring och hennes vänner under ett skolår (har jag förstått det som). Drama som uppstår mellan personer, saker man kan känna igen sig i. Bra musik. Bland annat så spelas Somwhere Only We Know på ett ställe tillsammans med massor av fina klippa på huvudpersonen och hennes kärleksintresse.


5. 500 days of Summer
Innan någon kommer med den kommentaren, ja, jag vet att Summer oftast avfärdas som en Manic Pixie Dream Girls, men jag tänker inte bry mig om det, för jag älskar den här filmen. En slags romantisk komedi, men som ändå inte följer reglerna för romantisk komedi. Jag tycker om det helt enkelt. Plus att den också innehåller bra musik, också ett plus.


4. Flipped (2010)
Det här kan vara en av de sötaste små kärlekshistorier jag någonsin sett. Två barn som växer upp sida vid sida, där hon är kär i honom och han inte alls är kär i henne. Det jag gillar är att jag tycker att den känns som att den ger en så bra bild över hur kärlek ser ut precis innan tonåren och i övergångsfasen till tonår. Jag känner igen mig i alla fall.


3. The perks of being a wallflower (2012)
Ocksp en film jag tänker kalla söt, för uppenbarligen så gillar jag att använda det adjektivet om filmer. Jag älskar den här filmen, jag älskar Charlie som karaktär, jag älskar hans relationer till de andra i gänget och allmänt bara JA! Bra musik har den också.


2. Hungerspelen (2012)
Hungerspelen är en av mina favoritböcker och jag älskar den även som film. Det är troligtvis en av de mest boktrogna filmatiseringar jag har sett och det tycker jag om. Det är efter boken, samtidigt som de har klippt det jag i ärlighetens namn tror skulle bli svårt att få in i filmen. Det är synd med en karaktär som försvinner, men samtidigt kanske det var bäst så. Som sagt, sjukt bra film, bra och spännande historia som man lätt kan dra paralleller till verkligen världen med.


1. Känn ingen sorg (2013)
Kanske är det bara nyhetens behag, men ärligt talat, jag älskar den här filmen. Har någon missat det? Troligtvis inte i och för sig, men ja, en film med samma känsla som Håkan Hellströmslåtar kan nog inte bli annat än perfekt. För övrigt kan jag väl passa på att nämna att också den här filmen har väldigt bra musik i sig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar