tisdag 11 juni 2013

Känn ingen sorg för mig (Göteborg)

Jag hade förut ett långt inlägg om min gymnasietid här. Det var cirkus en halv roman och skulle sammanfatta mina år som gymnasieelev. Jag hade bara skrivit första året. Därför bestämde jag mig för att överge den idén och bara punkta ner de viktigaste sakerna som hände i mitt liv mellan augusti 2010 och juni 2013.


  • Jag har nästan helt bytt bekantskapskrets. Känns det som i alla fall. Min vänskapskrets är mindre, men samtidig är jag otroligt glad över den, även om den är liten. Den är också mycket brokigare, innehåller personer i olika åldrar, men olika intressen och som bor på helt olika ställen. Det sistnämnda är mycket osmidigt ur plånboks och träffas synpunkt och det är synd, men som en vän sa för ett par månader sedan: "Det är inte alltid de personer geografin väljer som blir de finaste vännerna." Jag hör av de vänner jag inte bor så nära ofta och chattar, pratar på skype etc. Det om något har jag lärt mig under gymnasietiden, hur man har distansvänskap. Ibland så hör jag folk oroa sig över hur det ska bli med vännerna när alla drar sig åt olika håll efter studenten, men det är jag faktiskt inte de minsta rädd för. Geografi behöver inte vara så viktigt.
  • Jag har skrivit massor. Rollspelinlägg, blogginlägg, noveller, dikter, låtar, en bok. Just boken känns så viktig och jag är så glad att jag dessutom fick MVG i betyg på projektarbetet. Det var något jag så gärna ville göra någon gång under mitt liv och nu har jag gjort det. Jag har skrivit en bok. Något annat positivt med att jag har skrivit som aldrig förr under de här åren är att jag har blivit så mycket bättre på det.
  • Jag kom på mig själv med att vara bisexuell! Nuff said!
  • Jag har vuxit. Inte bara det att jag har vuxit ur min klänning jag hade på avslutningsmiddagen i nian (det var INTE positivt, det var min stora kärlek i klänningsväg), men jag har vuxit som person, har en annan personlighet etc. Inget negativt, jag tycker om både mitt sextonåriga och mitt nittonåriga jag och jag tror att de hade kommit överens. Överlag tror jag att jag är självsäkrare, har bland annat helt övervunnit alla former av scenskräck jag led av förut och även om jag inte brydde mig så mycket om vad andra tyckte innan så skulle jag nog vilja påstå att jag bryr mig ännu mindre nu. Det är trevligt.
  • Djur kom och djur gick, jag fick två systrar och sådana saker. Live som passerar helt enkel. Fint, om än vemodigt.
Jag i torsdags, nystudentad och glad. Det känns fortfarande lite overkligt. Jag har liksom inte helt hunnit vänja mig vid tanken på att jag faktiskt är klar med gymnasiet nu. Samtidigt är det en väldigt fin och bra tanke, en tanke jag blir glad av.


1 kommentar:

  1. I feel your pain angående klänning från slutet av nian! Samma har hänt mig. *Snyft*

    SvaraRadera