torsdag 27 juni 2013

det där med längd

En gång när jag mätte mig hos skolsyster på gymnasiet så var jag 171 cm lång. Två centimeter över de där 169 cm jag varit ända sedan sexan och dessutom länge än 1,70 meter. Jag blev jättestolt och var stolt 171 cm i ungefär två och ett halvt år. Fram tills idag. Jag var hos polisen och skulle fixa ID-kort och mätte mig då. Exakt 169,5 cm. Det kanske i och för sig inte var så oväntat med tanke på att alla som också är 171 alltid tycks vara länge liiiite än mig, men ändå.

Jag kom att tänka på det här med längd och modeller förresten. Modeller som är korta och försöker lägga in ett gott ord för sig själva för att få ett jobb, vad säger de egentligen? Liksom, hur de ser ut syns ju och modellandet handlar ju mest om utseende och hur fotogenisk man är. Det blir lite svårt att slänga till med den klassiska "Jag tycker om att jobba med människor" då eller så. Okej, jag är säkert bara allmänt fördomsfull mot branschen, men jag kommer verkligen inte på någon mer specifik faktor som spelar nästabn lika mycket roll som utseende. Att man är uthållig kanske? Det blir väl rätt långa dagar och så?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar