fredag 26 april 2013

Oavsett första, andra, tredje, fjärde eller femte könet

Jag antar att det finns ganska många av er därute som har följt den senaste debatten, den om att Södra Latin i Stockholm bygger till ett tredje omklädningsrum, ett som inte är för tjejer eller killar, utan för transpersoner. Blondinbella protesterade mot detta och tyckte det kändes som ett förlängt aprilskämt.

Idag var jag inne på hennes blogg, vilket typ aldrig händer annars och läste. Det som verkligen störde mig är att hon verkar tro att det här inte är något som behövs, bara för att hon aldrig hört om det och bara för att hon fortfarande väntar på mejlet från transpersonen som känner sig kränkt. Jag undrar bara på vilket sätt det inte är ett problem, bara för att hon inte hört om det. Måste alla transpersoner som varken känner sig bekväma med att byta om i tjejers eller killars omklädningsrum berätta det för henne personligen (och för alla andra som fortfarande inte tror att det är ett existerande problem) att det är det. Det var ett problem på Södra Latin, de gjorde någonting åt det, kan inte alla bara acceptera att så är det. Kan inte folk bara lyssna första gången? Måste man skrika sig hes för att de som inte har varit i den situationen och inte har någon kunskap om den säger att det inte är det?

Jag tror inte att vi någonsin helt kan förstå en situation vi aldrig har varit i, även om vi kan föreställa oss. Det är osäkert att ens veta hur det är för någon annan i samma situation, vi upplever allt på olika sätt. Det vi däremot kan göra för att göra ett samspel mellan människor där alla känner sig lyssnade på lättare är att lyssna. Lyssna på de som vet. Lyssna på de som är där. Vi kan inte förstå, men vi kan lyssna och vi kan inse att saker vi aldrig tänkt på som svårigheter är en daglig kamp för någon annan. Omklädningsrum för transpersoner tycker jag personligen låter som en finfin idé. Det finns ju redan ickekönsspecifierade toaletter och kläder som är unisex, så varför inte?

Sedan tycker jag alla ska ta och läsa det här också. Inte för att kunna förstå till 100%, men för att lyssna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar