måndag 11 februari 2013

Älksar du mig, trots mina millimeter över marken?

Jag är ganska lång.   Nej, så ska jag nog inte skriva, för jag har ett antal kompisar som är längre än mig som helt klart kommer protestera där. Hur som helst är jag 171 cm lång, vilket är tillräckligt för att jag rätt ofta ska kunna träffa killar som är kortare än mig, lika långa som eller bara någon centimeter längre.

För mig har det aldrig riktigt varit ett problem i någon aspekt. Jag är ganska lång, andra är ganska korta. Det är bara så det är. Det jag däremot ofta har fått höra är "Du borde skaffa dig en lång pojkvän" eller "Hoppas han är tillräckligt lång för dig bara, det kommer ju se askonstigt ut annars."

Uhm, what? Om vi totalt bortser från faktumet att jag är bi och att anta att jag nödvändigtvis skulle ha en pojkvän är rätt fel kvarstår fortfarande det här lilla "vad ens?"-iga som jag direkt känner. Varför skulle jag inte kunna ha en pojkvän som är lite på de lägre delarna av måttstocken och ungefär lika lång som jag eller till och med kortare? Är längd verkligen något som ska behöva spela någon roll angående vem jag vill ha ett förhållande med?

De flesta människor skulle nog svara något om att "nej, känslor ska inte ha något med längd att göra" , men det är väl precis det vi låter det göra om långa tjejer måste ha långa pojkvänner? När tjejer väljer skor till balen efter hur lång deras kavaljer är? När "men då är det i alla fall lättare att hitta pojkvän" blir något korta ser som positivt med sin längd?

Tjejer "ska" vara mindre, kortare och helt enkelt ta mindre plats. Killar "ska" vara större, längre och ta mycket plats. Så har det sett ut i alla tider. Våra könsroller är konstruerade så. Att vara längre än sin pojkvän är att bryta mot det. Tjejen ska skämmas, hon förstör killens manlighet. Okej, riktigt så illa tänker förhoppningsvis inte alla (hen som gör det vill jag ge en käftsmäll), men undertonen är så. Våga inte vara längre än din pojkvän, det är hans jobb.

Det där är en sådan social kod som bara ska struntas i. Skäms inte för längden, ha klackar och strunta i om pojken är kortare. Det borde inte få spela någon roll och gör det det är det definitivt dags att fundera över varför det gör det och om de anledningarna är så stora att de borde få spela någon roll. Det är trots allt vad de i förhållandet känner och vill som spelar roll, inte vad omgivningen tycker om det hela.

Miranda Hobbes, jag älskar dig för att du har klackar även om du blir längre än din man.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar